راهنمای سبک (Style guide) چیست؟

0
راهنمای سبک

برند شما چهره عمومی کسب وکار شماست. پوششی است که هویت کسب و کار شما، مشتریان شما و شرکای شما را تعریف می‌کند. راهنمای سبک DNA تصویری کسب و کار شماست.

راهنمای سبک در اصل سندی است ارائه تصویری کسب و کار شما را درهمه رسانه‌های بصری مانند پرینت، اینترنت و پخش برعهده دارد. برای کارایی بیشتر راهنمای سبک باید همه قوانین کسب و کار شما را در وبسایت‌ها، صفحه‌های بارگذاری شده، سایت‌های موبایل، تبلیغات آنلاین و… تعریف شده باشد.

در نبود یک راهنمای سبک منتظم، ممکن است محتوای بیزینس شما ناسازگار شود و همه فالوئرهای کسب وکارتان را در شبکه‌های مجازی به گیج شدن بکشاند.
داشتن یک راهنمای سبک مناسب مهم است. اما مهمتر از آن به روز نگه داشتن آن است. به یاد داشته باشید که برند شما یعنی لوگو،شعار،گرافیک و عناصر نوشتاری قبل از محتوای شما در دسترس مشتریان شما قرار می‌گیرد.

در هر کسب و کار معمولا بخش‌های مختلفی وظیفه مدیریت بخش محتوا را دارند. مثلا بخشی برای محتوای وبسایت کسب وکار، بخش بازاریابی سئو و تبلیغات اینترنتی و بخشی برای رسانه‌های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. برای مناسب بودن محتوای سبک شما، باید همه این‌ها پیام اصلی شرکت شما را برسانند و  محتوای آن‌ها باهم سازگار باشد.
در اصل راهنمای سبک شرکت شما نقطه اتصال همه بخش‌ها با هم است. برای این کار باید هر کدام از این نهادها به دستورالعمل خاصی پایبند باشند.

الزامات راهنمای سبک

شاخص‌های زیر مثال‌هایی برای ارائه مطالبی است که در راهنمای سبک کسب و کار شما به کار می‌رود.

لوگو

اینکه لوگوی شما چگونه کسب وکار شما را معرفی کند بستگی به خودتان دارد. می‌توانید از لوگوی تمام رنگی یا سیاه و سفید استفاده کنید.
همیشه لوگوی خود را در فرمت‌های مختلف مانند jpg، png و … داشته باشید. همچنین اگر کسب وکار شما شعاری دارد، باید فونت، سایز و قوانین مرتبط با آن با لوگوی شما هم خوانی داشته باشد.

پالت رنگ‌ها

از HEX ,RBG  برای هر رنگ استفاده شده در پالتتان استفاده کنید. همچنین از رنگ‌های سازگار توصیه شده استفاده کنید. بسیاری از برندها پالت رنگ اولیه و ثانویه دارند که رنگ‌های ثانویه برای بهتر نمایش دادن رنگ های اولیه است.

حروف چینی

فونت، سایز، فاصله‌های بین حروف، فاصله بین خطوط، همه در نوشتار شما تاثیر دارند. پس در انتخاب آن‌ها دقیق باشید. همچنین علامت‌گذاری‌ها و طول پاراگراف‌ها و جملات در شیوه نگارش شما تاثیر گذارند.

چیدمان

تعیین کنید که HTML و عناصر دیگر در کجای صفحه وبسایت شما قرار گیرند. در این خصوص به margin ها و padding ها و دیگر عناصر چیدمان سایت توجه داشته باشید.

لینک‌ها و دکمه‌ها

رنگ و  سبک همه لینک‌ها را مشخص کنید. همچنین با تغییر سایز و رنگ کلیدها، مختلف بودن کاربرد هر یک از آن‌ها را مشخص کنید.

سلسله مراتب بصری

نشان دهید که سربرگ‌ها محتوای متن، تصاویر، عنوان‌ها و هرآنچه که بیننده در سایت می‌بیند به مرتبط است و ناسازگار نیست. مرتبط بودن محتوای درون سایت به هم حس بهتری را برای خواننده به ارمغان می‌آورد.

گرافیک

تعیین کنید که چه نوع فونت و سایزی برای گرافیک‌های درون سایت شما استفاده می‌شود. بهتر است از گرافیست خود بخواهید آیکون‌های گرافیکی مخصوص کسب وکارتان را طراحی کند تا مجبور به کپی از سایت دیگری نشوید.

بارگزاری عکس

پرداختن به عکس‌ها در بهتر شدن جلوه بصری سایت شما اهمیت ویژه‌ای دارند. پس بهتر است تعریف دقیق از نوع تصاویری که در وبسایتتان می‌گذارید داشته باشید. کیفیت عکس‌های شما چگونه است؟ آیا نمایش چهره افراد مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند؟ عکس‌های شما تمام رنگی است و یا فقط سیاه و سفید است؟

منبع

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید